Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Fyndigt!

Thorins Trädgård

























Sofies sagolika superfynd

Marit, Kajsa och Sofie hade sett fram emot trädgårdsmässan under hela den långa vintern och nu äntligen var det dags. Jag, Sofie, var sist ut på söndagen och hoppades på ”bargain”-utförsäljning och mycket riktigt... det blev kassar med lökar av olika slag. Försäljarna ropade ut ”Plocka för 600 kronor betala 300 kronor och får fem tulpanlökar på köpet”.

Sammanlagt blev det runt 60 tulpanlökar för cirka 100 kronor i blandade färger - aprikos, ljusrosa, lila, rött... ja, sådär som man ser i en blandad tulpanbukett och så ska det bli i rabatten nästa år. Sedan blev det rådjursfrånstötande blommor – praktiskt! Sex blå alliumbollar, storlek gigantiska! Sex rosa krolliljor ... ja, jag har säkert glömt resten.

Som vid tidigare besök förfördes jag av sparrisodlingarna från Sinclairsholm och vips hade jag tagit på mig projektet att hitta en permanent plats på tomten för 10 sparrisrötter klass A!! Men vilken lycka ... om tre år?!

Jag höll mig duktigt från pionerna men jag gick och funderade på vilken av de utsålda läckerheterna Marit hade köpt. Köpte däremot lite schackrutiga kungsängsliljor som nu står bredvid magnolian hemma.

Till sist blev det ju förstås fröer – här har jag tänkt hela vintern på den där vita rabatten som man talar om i alla trädgårdsböcker, Sissinghurst. Åhhh, vår blivande vita rabatt vid hästhagen ska nu få helvita fingerborgsblommor, riddarsporrar och aklejor från Rara Växter!– nu ska den bara grävas först!

Innan jag försvann från mässan med Årets Trädgårdsbok i en handen och lökpåsar i den andra fastnar jag vid ett lökstånd till – klockan var 16.53 och nu skulle montern ner! ”Du får 7 för 100!” Lycklig gick jag från trädgårdmässan med 7 st 70 cm höga röda displaytulpaner som såg ut som vallmo på håll – de planterades direkt när jag kom hem och storögt har grannarna funderat vilken månad det är – ”Thorins har redan Vallmo blommande i rabatten?!”

/Miss Sophie, Thorins Trädgård Landet


12 kommentarer:

  1. Å vilka underbara fynd! Hoppas få se Thorins prunkande rabatter med tulpaner och lökar framöver...
    Ha det gott! Jenny

    SvaraRadera
  2. Låter som ett kul mässbeök!
    Karin

    SvaraRadera
  3. två påsar potatis

    blev det för mig

    ....
    på torsdagen *ler*

    SvaraRadera
  4. hej vilka härliga fynd, får nog gå på sön nästa mässa, fniss!
    må väl, varmkram lotten

    SvaraRadera
  5. Hade bestämt mig för att INTE köpa några plantor i år för att jag faktiskt INTE har plats för fler!!:-/
    Blev väldigt förvånad när jag plötsligt stod där med fem julrosor i en påse...
    Ehhh!? Vad hände just?
    Suck, så är det nog mest jämt;-)
    Tur att man inte faller för större saker (soffa, bil..) i dessa små blackouter:-)

    SvaraRadera
  6. Hallå Hillevissan, det var mässtrycket som drabbade dig! Och vem kan säga nej till några nigande julrosor "KÖP MIG"...

    /Marit

    SvaraRadera
  7. Det är härligt att fynda! Oj vad fint det kommer att bli med alla tulpaner och annat. Låter skojsigt med de blandade färgerna på tulpanerna. Jag planterade lite så i höstas, blir intressant att se hur det blir, eller om rådjuren kommer glufsa i sig allt. Har stängslat in, och stuckit ner pinnar med sådan där doft på....

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Å så spännande det låter. Hoppas verkligen att du kan hålla rådjuren borta nästa vår. Har varit lockad själv av sparris. Får man verkligen vänta så länge innan skörd. Tålamod.

    SvaraRadera
  9. Tänk att man kan bli så superlycklig över några lökar:) Det är nog bara vi trädgårdsfantaster som kan förstå det;) Verkar som om du fyndat riktigt ordentligt och att ni hade kul. Vackra tulpaner var det också.Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. Så ska det vara på en trädgårdsmässa tycker jag, dvs att man kan få göra lite fynd och handla till mässpriser! Lycka till med allt - och må rådjuren hålla sig borta!!!
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. Miss Sophie24 april, 2010

    Tack för alla ärliga kommentarer! Ja, att man kan bli så lycklig för lökar! Det kräver nog en drömmare för att dels ha tålamodet och ha visionen att kunna se vad de små lökarna kan bli ... och nu tillsammans. Jag blev nog mer övertygad om att satsa på tulpanlökar när jag såg de urådriga stackarna på tomten helt plötslig efter några år med gödsel har spridit sig med nya smålökar... jag två ursprungstulpaner är redan uppe i tjugo... nu med nya fynd kan det bli som man ser i reportagen ;) en tulpanäng kanske?! ;)
    Sofie Thorin
    P.S. Ja, jag köpte ett gäng julrosor också på mässan... gick inte att stå emot :)

    SvaraRadera
  12. Så hälrig historia, man blir glad.
    Förstår att grannen undrar det hade jag också gjort. Hoppas de klarar sig bra till nästa år.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Genvägar