Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Försent?

Thorins tulpanlökar
Sent omsider - försent?

Vid gårdagens hemkomst hittade jag tulpanlökarna jag beställt från Jennys fröer och sån´t i brevlådan. Tjoho.

Jag hade inte tänkt att beställa tulpanlökar alls, tills jag såg ett reportage i favorittidningen Trädgårdsliv, där det fanns Vildtulpaner. Galet vackert. Men framförallt, naturligt. Strax därefter råkade jag surfa in på en sida med länkar till webbutiker. Match in heaven.

Så nu, på vår köksbänk - fem lökar (beställda ur gruppen botaniska tulpaner) Vildtulpan Tulipa sylvestris florentine odorate. (Se bild nedan, lånad från Jennys fröer) Plus några tio lökar Tulipa Polychroma och så 10 stycken Tulipa Turkestanica (Dvärgtulpan) till stenpartiet. Det jag gillar med dessa är att de är korta och att det är flera tulpaner på samma lök.

Hoppas det inte är försent att plantera dem...

Marit

14 kommentarer:

  1. Tulipa turkestania är så vackra...
    Lycka till, det är nog inte försent ;)

    SvaraRadera
  2. Godmorgon! Här står regnet som en spö i backen:( jag tror att nog att tulpaner går att trycka ner så länge tjälen inte slagit till... Men varför inte peta ner dem i krukor och gräv ner krukan i komposten eller in i garaget.
    /I

    SvaraRadera
  3. Det kan jag ju absolut göra. Men jag hoppas på att det blir lite varmare dagar så jag kan plantera dem på plats och slipper fundera mer på lökarna mer :D

    Marit

    SvaraRadera
  4. Ja så länge det inte är tjäle i marken så kan du nog sätta ner dom. Men förslaget att plantera i kruka var ju smart då kommer de igång tidigare skulle jag tro.Och krukan blir ju en fin vårplantering.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Inte är det för sent! Men, så många fina sorter. Det blir ett jobb att få ner alla. Du skulle behöva en grävling som hjälpte dig litet!! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  6. Nänä Ruben, försök inte, du har första tjing på grävlingen! :-D

    Men skämt åsido, det går utmärkt att plantera lökar nu - hacka hål i isen bara ;-) (nädå, det funkar utmärkt ända tills det är tjäle). Föredrar att sätta dem i jorden framför i en kruka som ändå ska grävas ner...

    SvaraRadera
  7. Det kan väll inte vara försent än. Trevliga sorter, ska bli kul att se resultatet i vår//Britt

    SvaraRadera
  8. Finns det så många olika vilda tulpaner också. Dom är så vackra i all sin enkelhet. Jag har bara tarda, ser jag borde hålla utkik efter flera. Lycka till med plantningen.

    SvaraRadera
  9. Det går säkert bra!! Tänk ibland brukar hita "rätta" sidor på nätet.

    MIn kurs riktar sig till nybörjare " Bli med trädgård" finns på http://www.minkurs.se/blimedtradgard/

    Ha en skön helg,
    /MB

    SvaraRadera
  10. Det är bara att gräva och längta till våren!
    Karin

    SvaraRadera
  11. AnnCharlotte, bilderna på påsen gör dem verkligen inte rättvisa eller hur?

    Nu ska jag ut i regnrusket och gräva ner tulpanlökar. Tjoho (igen)

    Marit

    SvaraRadera
  12. jag ska ta mej ut med mina barn på em och gräva ner tulpanlökar. här strålar solen från en klar himmel och helt vindstilla ser det ut att vara.
    Mina barn ska få bestämma vart de ska sitta ( med viss vägledning)
    Jag hoppas oxå att det inte är försent.

    SvaraRadera
  13. Hallå Syster Yster, idag är en kanondag för tulpanplantering, det är jag övertygad om :D

    Marit

    SvaraRadera
  14. Vild, eller skogstulpanen är verkligen min favorit bland tulpaner. Underbara. Jag hoppas verkligen inte att det är för sent att plantera, jag har själv en hel kasse med lök som ska ut endera dagen.
    vi får hålla tummarna för oss

    SvaraRadera

Genvägar