Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Gödsellyx

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Jordbrukaren within me...

Jag vet. Det har varit en del inlägg med gödsel. Men det är något väldigt tillfredsställande över att ha tillgång till en nästan färdigbrunnen dyngstack. Känns lyxigt att bara greppa grepen och ta med sig hem till plantorna. Sådant måste man ju få njuta av, eller hur?

Igår var en fantastisk dag! Solen sken och fåglarna kvittrade. Mycket. Kanske tack vare att vi plockade fram den 25 kilo tunga säcken med vildfågelfrön och fågelmataren, eller så var det bara ren och skär soldyrkan. Vad vet jag om vad fåglar gillar... bara de kvittrar så är jag nöjd.

Fokus. Igår var en fantastisk dag. Vi fick våra 30 ligusterplantor från Hortogreens och det var bara att sätta igång att gräva. Vissa delar krävde rejäl muskelstyrka tack vare en underbar kombination av välstampad makadam och lerjord. Så är det med nya trädgårdar. Där är underlaget ibland lite väl nedtrampat av grävskopor och tunga lastbilar.

Men nu är de planterade. Ligusterplantorna. Och redan nu, trots avsaknaden av växtlighet så har det skapats en avskärmning och rumskänsla. Underbart.

Och på botten av rabatten ligger en hög med gödsellyx och väntar på att rötterna ska hitta dit. Så småningom. När allt är supernedbrunnet och klart.

Jag älskar gödsel. Det är bara att erkänna.

/Marit


Trädgårdsblogg Thorins Trädgård

24 kommentarer:

  1. Hej! Den där gödselrabatten ser häftig ut! Vad är det för växter som ska få denna dundermiljö?Tack för din kommentar på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med... jag är ju en hästtjej några gånger i veckan också... tala om lystna blickar mot gödselstacken! Var enda gång som jag går förbi så får jag trädgård i blicken och kan inte sluta tänka på allt som kan växa i dyngan. Sedan så får min favvo-mimmi massor äpplen och moröter så att det ska bli lite extra go dynga.
    Kan bara säga ... dom borde forska på våra hjärnor... det är nått mysko med dem :)

    Ser fram mot att se häcken växa och på tal om vattna glöm inte ditt schyssta tips om vattning, helt otroligt vilketn skillnad!/i

    SvaraRadera
  3. Eller hur! Sedan jag läste det inlägget så har jag verkligen skärpt till mig när det gäller vattningen.

    Och när det gäller gödselhögar, hur nördig får man bli? :D

    Marit

    SvaraRadera
  4. en fundering... jag följer din blogg men den verkar inte komma upp i min lista när dina nya inlägg kommer, har du avaktiverat nån fiffig inställning? Jaja, allt kan ju inte bli serverat på silverfat :)

    SvaraRadera
  5. Nej, jag har inte ställt in något sådant, mycket mystiskt! Jag var in och letade på din sida för att följa din blogg men hittade inte "följa-knappen" :D

    Har du inte den funktionen på din blogg? Jag har förmodligen bara missat den totalt.

    Marit

    SvaraRadera
  6. Hej Marit!

    Vill bara titta in och tacka för att du gör detsamma hos mig. Då blir jag :D !
    Du vet väl (?) att jag troget besöker din blogg (via RSS), så jag missar inget. ;)

    Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Vad fint det kommer att bli.
    Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken tur du har med dom tillgångarna;) Dina plantor kommer att frodas!

    SvaraRadera
  9. Jag avundas dig din gjödselstack! Så härligt att bara kunna skotta iväg i "skiten". Det gör väl underverk i trädgården kan jag tro. Jag var ju överlucklig när jag fick fyra säckar hästskit ;) Jag ser att det är någon till som inte får med sig oppdateringarna, trodde nästan du hade tagit semester. Nåja, nu ska jag läsa mig lite bakåt.

    SvaraRadera
  10. Hallå Mia och Ingela, jag ska kolla så att jag inte har missat något så att ni inte får uppdateringarna.

    Marit

    SvaraRadera
  11. Vad härligt med alla små ligusterplantor som ska växa sig stora och ståtliga i dyngan...ska bli kul att se mer av din trädgård!
    Kram jenny

    SvaraRadera
  12. Hej Marit! Jag får nog masa mig iväg ner till byns stall o tigga lite hästgödsel efter att ha läst om din gödselglädje ;-)
    Blomman du såg på min blogg var en helt vanlig lite tilltufsad krasse....
    Köpte tre påsar i våras, Whirlybird Mahogny från Lord Nelson och Scarlet Gleam o Black Velvet från Weibulls. Har inte en susning om vilken påse blomman kommer från....
    Men tyvärr har blommorna inte blivit som det var tänkt, sådde för sent o för välgödslat ;-)
    krasse vill bo magert!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  13. Mycket bra val.. ligusterhäck är så himla fin, jag har den också det var det första vi planterade första året vi bodde i vårt hus, ett gammalt hus med murket staket var vad som fanns.. bort med det och idag har vi en härligt grön häck.
    Ha det gott..Monica

    SvaraRadera
  14. Hej på dig!

    Vad kul att du kikade in och följde med på min höstpromenad. :-)

    Ja, visst är det härligt med gödsel. Det är något rejält över det och man bara njuter av att ge växterna denna tillgång. Vad härligt att du nu fått ner plantorna och de kommer säkert att stortrivas.

    Ha det gott!

    Varma hälsningar

    //ANKAN

    SvaraRadera
  15. Jamenvisst, vad vore livet utan gödsel? Magert!

    SvaraRadera
  16. Ser ut att vara fin "gödselmumma"...
    Snyggt med liguster...är det den vintergröna?
    /Janne

    SvaraRadera
  17. Visst är det en ren lyx med riktig gödsel. plantorna kommer att växa så det knakar.
    Fint med en avskärmning . Väntar på att få se resultatet.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  18. Lyx med riktig gödsel!
    Hos oss är det en väldig aktivitet på fåglarna, det har varit lite kallt här nu och de håller på att äta upp sig tror jag.

    SvaraRadera
  19. Gødsel er fine greier:)
    Jeg må nøye meg med min kompost pluss litt kjøpegjødsel. Skulle gjerne hatt tilgang på ubegrendende mengder gjødsel.

    Angående hosta så har jeg aldri sådd dem, men det var en god ide. Jeg kan jo forsøke for i år er det noen av dem som har fine frøstander. Jeg må bare la dem modne før jeg plukker dem. Skal de såes nå for stratifisering eller skal jeg heller vente med å så til våren?

    SvaraRadera
  20. Ser väldigt snyggt och prydligt ut, och egen gödsel måste vara toppen!

    SvaraRadera
  21. Det är lyx att ha tillgång till riktig gödsel, jag är verkligen avundsjuk!

    SvaraRadera
  22. Riktigt svart, härligt bränd stallgödsel kan få mig att börja dregla - å plantornas vägnar...
    Då är man nog förlorad för alltid till de riktigt galnas skara. Haklapp på!
    Tror att det var Lars Krantz som sa att man ska odla jorden, så får man vackra växter på köpet. Det tror jag stenhårt på! Kanske märker man inte jättestor skillnad första året, men det är det som är det fina i kråksången - långsiktigheten. Och långsamheten.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  23. Heja Ester! Här samlas alla gödselgalningar, det är uppenbart :D

    Marit

    SvaraRadera
  24. De säger ju att dynga ska vara så bra. Vi får väl se om det stämmer i skolan för några elever var ut i kohagen här om dagen och hämtade koskit och hade på gungbrädan. Den lär växa rejält nu då:).

    Ha en bra vecka!
    Kram Ullis

    SvaraRadera

Genvägar