Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Tar jag inte i med tång...


Tångtorkning...

Dagens meddelande: Vi hittade militärens hemliga gömme av tång på Muskö. Det fanns inte mycket kvar. Allt gick visst åt i det kalla kriget. Torkning och till viss del frysning pågår nu på icke-hemlig veranda på Vintergatan.

Mannen hanterar tång med småkryp, jag bär korgen. Jämställt? Jajamensan.

/Marit

10 kommentarer:

  1. Urk! Guck! Men snälla bekräfta att det är växterna som ska få det där och inte era tonårstelningar (visserligen är vi sushientusiaster, men man vet ju hur det brukar vara med militärens gamla matförråd - duger knappt att sälja till Polen...)???

    SvaraRadera
  2. Är det bra att gödsla med, hur gör man???

    SvaraRadera
  3. Hallå arboarkticum, visst är det telningarna som ska få smaka näringsdrycken Tångte, ekologiskt odlad på Muskö! Men nu när ni ändå tar upp frågan om sista-datum-märkning så blir jag tveksam. Fick vi tag på ett gammalt lager?

    Återkommer när telningarna har svalt teet.

    AnnCharlotte, efter att jag hade plockat ihop detta läste jag i Trädgårdsliv om en dam som brukade blanda ut det i vatten och sedan vattna. Min tanke är att torka tången och sedan spara den till våren för att blanda den i nässelvatten. Det kommer att bli galet näringsrikt. (hoppas jag) :D

    tjoho, fredag!!

    /Marit

    SvaraRadera
  4. Tack AnnCharlotte för din fråga. Jag fattade också NOLL, vilket ändå får räknas som ganska högt när det gäller mig! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Tror, att vidhängande småkryp ger minst lika bra gödning som själva tången. Annars har jag hört, att just grävlingsspillning ska vara superbra. Finns att få tag i på särskilt gynnsamma platser i norduppland! /Ruben

    SvaraRadera
  6. aha, det är alltså grävlingsspillningen som är svaret på varför alla växter samlas i norduppland!

    /Marit

    SvaraRadera
  7. Kul att jag kunde göra något för dig, Ruben.
    Tång och nässelvatten låter kraftfullt...Har nära till tångrika stränder men aldrig funderat över att använda tång i trädgården...får väl höra hur det går till våren Marit...

    SvaraRadera
  8. Tång, underbar växtnäring!
    Den som ändå hade obegränsade mängder.

    SvaraRadera
  9. Tången skulle jag ha lagt i komposten.
    Karin

    SvaraRadera
  10. Hej Karin, jag har ingen kompostlåda tillgänglig för tillfället eftersom den är fullbelamrad med squash och rödbetor. Så jag bestämde mig för att torka tången istället.

    /Marit

    SvaraRadera

Genvägar