Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Svar på tal

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård - Julrosor Trädgårdsblogg Thorins Trädgård - Julrosor
Fråga Lund...

Julrosor är en växt jag har haft dålig koll på. I våras trodde jag att alla mina utplanterade julrosor hade dött. Men så fick jag tips på trädgårdsmässan i Kista om att klippa ner dem. Voilá, som nya.

Sedan såg jag ett inlägg hos Ulriksdal (passar på att tipsa om nakna jungfruar) om julrosor och slängde iväg en liten fråga om generell skötsel.

Malin svarade så här: Du gjorde rätt när du klippte ned dina julrosor på våren. På våren ska man också gödsla den med t.ex välbrunnen kogödsel och under våren och sommaren ska nya blad utvecklas. Julrosor vill stå i kalkrik, mullhaltig och väldränerad jord. Under första sommaren är det viktigt att vattna plantan så att rotsystemet kan utvecklas ordentligt. Julrosor övervintrar dåligt i för lerhaltig, tung och blöt jord.

Och i samma veva fick jag även svar på min fråga vad de nedanstående larverna som käkade upp våra blad på pilarna heter. Tack Naturhistoriska Riksmuseets jourhavande biolog.

NRM.se svarade så här: Dina larver är pilbladsteklar (Nematus salicis) som är en vanlig art. Förvisso kan de kaläta stora pilar, men träden brukar återhämta sig. Det är nog ett resultat av lång samevolution. En vinst som pilen kan göra är att den via larverna spillning får en hög och snabb dos näring, jämfört med att bladen sakna bryts ned.

Se vilken underbar och pedagogisk vinkling han lade i svaret genom att framhäva gödseleffekten hos larvernas spillning. Undrar om han följer bloggen och inser hur mycket jag uppskattar gödsel? Här får man ju väga fördelarna mot nackdelarna märker jag.

Höst och lövfällning v.s. Höst och larvgödsel?

/Marit

21 kommentarer:

  1. På ett eller annat nästan pervest sätt så tycker jag om ditt foto av alla dom där larverna som egentligen är äckliga. Så konstigt... Fint med svar om julrosor, nu vet jag också hur man ska planta dom, tack :)

    SvaraRadera
  2. Det där om att klippa bort bladen på julrosen på våren ska jag ta till mig, men larverna får du behålla för dig själv!!! Men, lite gödsel tar jag gärna emot! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  3. Åh men TACK så mycket för repris på larvbilden! Yäck!

    Julrosor är kul. Ibland gräver vi upp en på höstkanten och driver i kruka inomhus för blomning lagom till julbordsdekoration. Efter slika aktiviteter man sig nästan övermaga pysslig...

    SvaraRadera
  4. Hahaha, favorit i repris, bara för er skull!

    Marit

    SvaraRadera
  5. Åhh...Julrosor ligger högt på önskelistan, men larver, nej tack, det finns tillräckligt av trädgårdsmarodörer redan!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Intressant om julrosorna, behöver också lära mig om dem. Har haft en för länge sen men den blev tyvärr inte långlivad.
    Ha en bra söndag, Marit!

    SvaraRadera
  7. Fy sjutton, larver är det värsta jag vet!
    Jag som har två stora pilar....skulle nått sånt där dyka upp på dom skulle jag nog få fnatt.
    Önsakr dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tack för ditt inlägg. Man undrar hur de är funtade som "slänger" ut sina katter.
    Usch, vilka otrevliga små larver. Fast dom är inte helt dåliga.
    Vad intressant om julrosorna. Nu har jag lärt mig något nytt. Tack.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Julrosor som är så vackra. Vad bra att du fått handfasta tips som fungerar.
    Själv har jag ju bara balkong så mina stackars julrosor får tyvärr bli en slit och släng vara, alltså en ny planta varje år.
    Kram Marie:)

    SvaraRadera
  10. Hej och tack för hälsningen hos mig!

    Vilken härlig trädgårdsblogg du har - önskar jag hade större trädgård än min radhusplätt...

    Fortsätt att njuta av söndagen. Sköndagen.

    Anna

    SvaraRadera
  11. Fräsig larvbild, den hade jag missat tidigare. Gödseltipset var väl lite tröst - så att du inte skulle ge dig ut och spruta gift tror jag.
    Eva

    SvaraRadera
  12. Så bra att larverna "betalade tillbaks" med lite gödning ;) ;)

    SvaraRadera
  13. Oj, det ser inte så trevligt ut med larvar.... FÖR MIN DEL ^^ Hi hi.. Sorry
    Ska återkomma till dig!
    Det var dags att lotta ut mina fina priser! Kolla hos mig och var med=) Och ta med flera kompisar! ;D
    kram

    SvaraRadera
  14. Fina bilder! Inte den med larverna kanske den rös jag av =) Ja visst är det roligt att sitta och leka på deras hemsida, jag har också spenderat en lååång stund där =)

    Kram
    Karolina

    SvaraRadera
  15. Det där med julrosor var intressant.. nu kanske jag fick svar på varför mina försvann i vintras. Lerhaltigt jord.. japp det har jag.. suck. Men skam den som ger sig, man kan ju jordförbättra.. Ha en skön kväll och en bra måndag.. Monica

    SvaraRadera
  16. Larvgödsel!? Ja jisses, nu har jag lärt mig något nytt. :-)

    Tack för din kommentar inne hos mig. Vad glad jag blev att du gillade kransen. :-) Riktigt, riktigt snygg blev den faktiskt. Och - den torkar ju om man har den inne. Kan hänga länge om man så vill.

    Ja, vi har nog en lite speciell granne. Säger inte mer än så om det.
    Hej, hej/I.

    SvaraRadera
  17. Såg riktigt gott ut! Kanske nåt för frukostmackan?

    SvaraRadera
  18. Northofsweden: Jag säger som Arboarcticum: YÄCK!

    Marit

    SvaraRadera
  19. Julrosor har jag så tack för tipset .Måste skriva upp det också för minnet är kort.
    Larverna ,undra om de går att ha till agn, vid pimpling:)Istället för maggot.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  20. Hallå Gunilla, det ska jag ha i åtanke om vi får fler besök av illgröna larver. Då samlar jag dem så får du testa vid tillfälle :D

    Marit

    SvaraRadera
  21. Något sen kommentar; Med tanke på larverna är jag oändligt glad att jag inte har något pilträd i min trädgård. Jag har säkert ett antal andra läbbiga varelser boendes och ätandes i skrymslor och vrår, men det jag inte ser finns inte. Typ. Lever i total förnekelse ;-)

    SvaraRadera

Genvägar