Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Herr Stenström är här nu

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Nyinflyttad

Äntligen har herr Stenström flyttat in. Stolt och högrest med symmetriskt yvig topp står han nu och möter upp alla besökare som går mot vårt hus. Det kanske inte ser så mycket ut för världen men herr Stenström är det högsta träd vi har köpt hittills. Han är drygt tre meter hög och det krävdes två personer för att flytta rotklumpen. Runt honom blir det stengångar och rabatter.

Det har helt enkelt varit en helt underbar och regnig trädgårdssöndag! Herr Stenström (Malus 'Stenström') färdades nämligen i grupp och vi har planterat tre träd som allt idag. (Återkommer med presentation av våra två andra välkomna trädgårdsockupanter imorgon)

/Marit, trädkramare

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård Trädgårdsblogg Thorins Trädgård

24 kommentarer:

  1. Ser fint ut. Har också planterat idag. Får visa det imorgon. Det blev mörkt så fort i gråvädret.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Vafalls? Stenström trodde vi var en konfektionsfabrikör med vana att låta sy upp skjortor i tredje världen. Gör man pupuraplar nu också? Det finns visst ingen hejd på vad de flinka små barnarbetarna kan åstadkomma.

    SvaraRadera
  3. Men nu har ni missuppfattat det hela.

    Herr Stenström, konfektionsfabrikören, odlade även purpuraplar i Indien. Denna är direktimporterad från de varmare breddgraderna men ska enligt utsago tåla zon 3 i Sverige. Det har vi fått garantier på från försäljaren som såg oerhört trovärdig ut: http://www.varldensresor.se/Bilder/indien_450r.JPG

    Marit

    SvaraRadera
  4. Klockrent! Skulle utan att blinka köpa en begagnad bil bona fide av denna man... eller varför inte ett drygt tre meter högt prydnadsträd? Jodå, så är det. Deffenivt!

    SvaraRadera
  5. Underbart med stora träd. Tänk att det går att köpa!! jag köpte ett förra året.
    En del köper nya möblert en del nya träd till trädgården. Ja det måste man ju för det heter ju träd-gård.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev. Snart har det vuxit till sig och blivit ännu större:)

    SvaraRadera
  7. Permafrosten har visst inte lagt sig i Enköping ännu, stiligt träd du har köpt. Som nya fredagsplantor hos mig återstår nog bara att presentera drillinoer av snörosor nu.

    SvaraRadera
  8. Det var nått nytt! Att köpa träd,jag brukar så ett frö och sen vänta några år...inte din fina sort förståss!

    SvaraRadera
  9. Han har en fin krona, herr´n. Fäller ut sig som ett paraply. Passande i gråvädret. Mycket stiligt...

    SvaraRadera
  10. En Ståtlig karl den där herr Stenström.. =). Ha det gott..Monica

    SvaraRadera
  11. Ta väl hand om honom...så han inte flyttar igen ;)
    Han ser väldigt fin ut.

    SvaraRadera
  12. Herr Stenström och de övriga resenärerna hoppas jag hade en trygg färd - med dubbdäcken på! Att de var ordentligt bältade, tar jag för givet! Tjusig krona, vilken prydnad för trädgården! /Ruben

    SvaraRadera
  13. Jag valde ut en purpurapel 'Crittenden' till min pappas trädgård förra året, och det var också högt när det kom. Redan första våren blommade det vackert, och nu är det så fullt med frukter att grenarna nästan knäcks. Han får så mycket beröm för sitt fina träd, och själv är han helnöjd!

    SvaraRadera
  14. Hejsan!
    Tack för besöket på min blogg och vad roligt att du gillade vad jag visat! Det är så inspirerande när man får respons. Att vi hunnit med detta på fyra år beror nog på att jag aldrig haft egen trädgård innan...jag menar alltså att det kan vara så att jag har samlat på mig så mycket skaparglädje som tidigare inte har fått komma till uttryck.
    Jag skulle vilja expandera trädgården ytterligare. Men man måste hinna med det man har också. Men jag har så många idéer!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Hei og takk for koselig hilsen :) så flott blogg du har. Her kommer jeg tilbake!

    Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  16. Så stor den var. Vi har heller aldrig planterat så stora trä, men väl grävt upp och gett bort då de blivit förstora här hemma. Någon apel har vi dock inte.

    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  17. Helt fabulous! Jag älskar träd!!! Särskilt när man har bra namn till dem så det blir personligheter... jag har planterat en liten björk på min landettomt och den fick givetvis heta Björkman, sen har vi en liten ek som heter Albert och en liten ek till som heter Albertina... Folk får kalla mig knasig men jag tycker att träd man planterar ska ha namn. Nu tänker jag på nytt vårdträd i trädgården. Vår Alm dog ju för ett gäng år sedan. Förslag mottages!
    Kramar Sofie

    SvaraRadera
  18. Hej du, Herr Stenström var en fin herre, hoppas att han trivs hos dig, men ska du inte skydda stammen med ett gnagskydd i vinter, för harar och rådjur. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  19. Så fint du har på din blogg!!! Får jag fråga vilken mall du använder eller hur du gör för att få stående bilder att fylla full bredd? När jag lägger in stående bilder blir de mycket smalare...

    SvaraRadera
  20. Gratulerar till nytillskottet i familjen, en elegant herre blev det visst!
    Jenny

    SvaraRadera
  21. Katarina hönemor: Vi har lagt till två nät för att hela stammen ska vara täckt, grannen har nämligen fått 90 procent av sina träd förstörda av rådjursbocken! Jag ska lägga ut vilka träd vi planerade mer och där har vi varit ännu "nätigare" vilket egentligen inte ser klokt ut :D

    Mira: Jag mailar dig!

    Sofie: Astrid Lindgren skrev flera gånger om Lind som vårdträd, jag vet faktiskt inte om det är ett vackert träd annars är väl Alm jättefint!

    Marit

    SvaraRadera
  22. Spännande. Skriv då till miramiranda at live dot se

    SvaraRadera
  23. Tusen tack Marit! Det fungerade!

    SvaraRadera
  24. Herr Stenström upptäcktes på Ölandsplantskola på 50 talet utav Sven Stenström därav namnet!

    SvaraRadera

Genvägar