Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Nu är det slutgrillat!

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Mobilt växthus

Ett rullande bord har man alltid nytta av. Och i detta fall anser jag att grillsäsongen nu definitivt är avslutad och det rullande bordet därmed tillgängligt för förvaring.

Fram med plastkrukorna och plastpåsarna. Och med märkpennan i högsta hugg var det bara att sätta fart. I skåpet fanns alla de fröer jag samlat ihop under augusti-september.

Ibland är det lite väl mycket av det goda, men man får kämpa lite. En kruka, sandig jord, fröer, plastpåse, vatten och märkning. Check på listan. Ny kruka, sandig jord, fröer, plastpåse, vatten och märkning. Check på listan. Igen. Och igen. Suck.

Vagnen står skyddad mot väggen, täckt med fiberduk. Den full med krukor, alla tre hyllplanen. Men skåpet med fröer är inte tomt. Vissa ska sås i vår, men många redan i höst. Nu behöver jag bara en till vagn. Eller kanske lite färre fröer. Eller kanske ett växthus.

Jag har bara en sak att säga. Julklappstips.

/Marit, "ekorre"

33 kommentarer:

  1. Känner igen det där med platsbrist. Ett växthus står på min önskelista också. Det får väl bli när jag blir rik! Haha.

    SvaraRadera
  2. Du er jammen oppfinnsom:)
    Det er lurt å bruke det man har og grillvognen passer jo veldig godt til andre formål også:)
    Jeg er så heldig å ha et drivhus, dog uten varme innlagt. Jeg skal forsøke meg på å så noen frø nå i høst og plassere dem i drivhuset over vinteren.

    SvaraRadera
  3. Va fint med alla glasen, men vågar du verkligen kalla dig ekorre? Då har du nog missat mitt senaste inlägg (skämt åsido). Frö är kul!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för titten hos mig. Ja, idag bär det av mot Alnarps terapiträdgård för att lära mig mer om hur de arbetar med trädgården för att rehabilitera personer med utmattningssymptom. Spännande, Spännande!
    Jag har skrivit några rader om det tidigare om du är intresserad:
    http://ankansoas.blogspot.com/2009/09/inspirerande-och-harliga-dagar.html

    Hur hade du det imorse? Kom det snö på din näsa också? Det gjorde det på min, i Bålsta.

    Ha en bra dag!

    kram ANKAN

    SvaraRadera
  5. Hallå Ankan, så vi är ju nästan grannar! Kul.

    /Marit

    SvaraRadera
  6. Kul att man inte är ensam. Jag har också frökappslar här och var:)) I jackfickor och tvättade shorts och bland glas.
    Karin

    SvaraRadera
  7. Försökte klicka på "växthus" för att se länken till ditt drömhus. Och vidare på "julklappstips" för att se länk även där, men vilken lång näsa någon räckte mig!!

    För hur tydlig kan man vara i sin nit att få det man vill ha?

    Länk till vad man önskar gör det mycket enklare för den/dem som önskan är riktad till.

    Tänk om Universum får en länk till drömväxthuset så det blir rätt hus för dig.

    Eller lämna allt åt slumpen - så kanske det blir ett växthus med sprucket glas, rostiga kanter (ja, du gillar ju rost Marit) och så vidare.

    Antar att ordet "Tillit" får gälla i detta sammanhang som i så många andra?

    SvaraRadera
  8. Åh, så avundsjuk jag blir på all denna nit och ordning. Så ska jag också ha det någon gång. I ett nytt och bättre liv...

    SvaraRadera
  9. Ett växthus till julklapp vore väl det bästa!

    Jag måste också säga att bilden i blogghuvudet här uppe är så himla fin!

    SvaraRadera
  10. Vilken ordning du har...jag är imponerad ;)

    SvaraRadera
  11. Härligt att samla och planera för våren, jag håller som bäst på och donar med mina chilifröer.
    Men Marit, färdiggrillat......icke då, hos billan grillar vi året runt:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Så klokt att samla frön till vårens sådder! Jag plockat in från krassen, men det är dock allt...

    SvaraRadera
  13. Platsbrist det begreppet känner jag till.
    Växthus vore ju drömmen...kan jag tänka.
    En vagn till är väl annars ett bra alternativ.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  14. Men så synd att grilltiden är över! Vi har ju en binge hönsfåglar vi hade velat bli av med! Nå - lika så bra kanske - vi hade väl inte kunnat få iväg dig till IP only-skylten fler gånger.

    SvaraRadera
  15. Men arboreticum, jag tvekar inte att leta bakom ip-onlyskylten, det är bara rosa flamingos som jag inte vill hitta där. En och annan Tord kan nog halka ner i cykelkorgen :D

    Kalo, jag gick omkring och kände på pionfröna som låg i min ficka i flera dagar. Det är lite terapeutiskt. Som tur är har jag inte tvättat mina fröer ännu i alla fall...

    Hallå Eva med fingrarna i jorden, i jämförelse med dig är det ingen som kan kalla sig ekorre. Vilken rackarns underbar skål med hasselnötter du hade fått som tröstpresent!

    Eva Jonasson, önskedrömmen är ett växthus men som sagt, det är en önskedröm före en realistisk dröm i nuläget.

    Irene, jag är absolut inte så nitiskt som det kan verka. :D

    Marit

    SvaraRadera
  16. Billan, missade ju att kommentera din idoga åter-runt-grillning. Vilken fantast du är när det gäller grillning. Står ni ute i snön eller inomhus? :D

    Marit

    SvaraRadera
  17. Hej och tack för titten och kommentaren.

    Hallå,.... vad jag känner igen ordet platsbrist!!
    Högst upp på önskelistan i trädgården står ett Orangeri/växthus hos mig, där inne vill jag stå och påta med mina krukor. Sen ska det finnas plats att slå sig ner i ljumma sommarkvällar i våra korgstolar (som jag inte har ännu) och tända en stor ljuskrona som ska hänga i taket (som inte är färdig ännu)och äta nåt gott från grillen kanske,....och så ska jag.........osv, osv, ja, ja drömma kostar inget.

    Ha en skön vecka. Kram Cin

    SvaraRadera
  18. Den nyfikna undrar ju vad som sås bäst så här års. För egen del har det bara skett lite försök på vinst eller förlust. För lite ljus lär nog inte ge något gott resultat som består till våren är jag rädd.

    SvaraRadera
  19. Hej Marit, fiffit med grillen, jag sår perenner, buskar och träd varje höst och låter naturen fixa allt. Många av fröerna till mina träd samlades i nere i Alnarp, 2004 då gick jag trädgårdpraktik i 10 v. katsura, alm, metasequa(?) snödroppsträd.....livet lekte!

    SvaraRadera
  20. Väldigt smart att använda grillvagnen till höstsådder. Jag har lärt mig, att man ska gräva ner krukorna eller ställa dem under en buske. Detta har ju sina nackdelar, det lilla som gror visar sig ofta vara resultatet av ogräsfrö som spridit sig med vinden. Tack för tipset! /Ruben

    SvaraRadera
  21. Hallå Ruben, jag håller på att testa lite. Nu har jag ju vattnat lite i krukorna, därav plastpåsen runt om så att vattnet stannar kvar.

    Skoogstrollet. Det finns ju en hel del fröer som vill ha det mörkt och kallt ett tag så det tror jag inte är ett problem. När våren dyker upp flyttar vi fram dem lite i ljuset. Vi får se vad som dyker upp. I naturen hade de ju fått ramla ner och försöka föröka sig bäst de kan.

    Marit

    SvaraRadera
  22. Dina frösamlingar är som ett konstverk, vackert! Hoppas att de som köper julklappar till dig ser ditt blogginlägg nu då så vet de precis vad de ska köpa! Ha det bra! /Jenny

    SvaraRadera
  23. Ha ha ha.. kanon precis den jag vill ha bredvid mig här i sängen... Jonas Gardell.. Nu känner jag mig grymt stärkt Tack ;D Kram Kram

    SvaraRadera
  24. måste svara omgående.... jag fick det att funka! Tog bort den och la upp den på nytt och då blev det rätt för mig. Så nu är det silverfat som gäller :)

    SvaraRadera
  25. Perfekt, då ska jag tipsa Mia också.

    Tack Ingela

    Marit

    SvaraRadera
  26. Vilket kul glasskåp du har, mycket roligare med frön än sprit i:)Så talar en sann trädgårdsnörd... Jag får väl ta mig i kragen och plantera de där fröna du skickade mig nu, "kaffebönan" ligger bara och väntar...
    Jenny

    SvaraRadera
  27. Hej. Vad duktig du är på att ta hand om dina fröer...
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  28. Vad fint det var att ha fröerna i glas.
    Flitigt du har varit. Mina har inte mognat ännu.
    Har massor med luktärtor som blommar ännu.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  29. Grillning utomhus är det som gäller, eller på murikkan:)

    SvaraRadera
  30. Då var det höst då. Ett växthus skulle inte vara fel, vill också ha.
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  31. Läste på annan blogg att du faktiskt hade grillat för bara några dagar sedan.
    vad vackert det blir när man sätter in vallmo kapslar.

    Har en liten Award till dig hos mig, om det skulle passa.
    http://alltkangronska.blogspot.com/2009/10/liten-award-fran-magdalena.html

    /MB

    SvaraRadera
  32. Hehe, riktigt fiffigt. DIY :) Vilka fröer är det du tänker dig för säsong-2010?

    SvaraRadera
  33. jag har ingen möjlighet till att göra reklam för min nyöppnade hemsida för chilifröer. har ingen drop-in skylt som lockas besökare :p ledsen att jag norpar lite kommentarsutrymme, hoppas du förlåter. om du vill köpa fröer, så lämna ett meddelande i kassan så ger jag dig en fin bonus. det är en hobbyverksamhet så jag blir tvungen att hitta på lite dumma och billiga sätt att göra reklam :) fröer wwww.urbangarden.se chilifröer , fast&låg fraktavgift, ingen minsta ordergräns och bonus med frön vid varje order! , tack :) sorry, tack :p

    SvaraRadera

Genvägar