Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Aaahhhhh - min mulliga gödselhög urvattnas!


Min underbara lilla mulliga gödselhög ligger uppenbarligen mitt i "floden" som uppstått av två dagars regnande. Nedanför har det bildats en stor, näringsrik sjö, mitt i gruset, bara tillgodo för ogräset.

Nu har jag dock täckt över mulliga högen med presenning och samlat vatten i hinkar och flaskor för senare vattning - till växter som uppskattar näringen. Kanske kan jag lägga i lite brännässlor också för ännu mer näringsinnehåll.

Dubbelsuck
Regn är bra i måttliga mängder. Nu har vår nysådda gräsmatta en lång fåra där vattnet rinner och drar med sig gräsfrön och jord. Suck. Dubbelsuck.

Ogräsbekämpning
De svarta säckarna som syns är vår pågående ogräsbekämpning. Gamla jordsäckar vänds ut och in och sedan fyller vi dem med ogräsrester som får "steka" i värmen. Efter cirka tre veckor är det bara att kompostera eller använda materialet.

/Marit, blöt

2 kommentarer:

  1. Hej, vi har faktiskt sol här just nu! Men det har regnat konstant i två dygn... Inte kul alls, känner med dig och din vattenskadade gräsmatta... Men efter regn kommer sol, det är bara att hoppas att den kommer snaaaaart....
    Jenny, (varm o torr för en gångs skull...)

    SvaraRadera
  2. Regn är blä.
    I alla fall när det pågår så länge.
    Och riskerar att hota midsommarfirandet...
    Blä.

    SvaraRadera

Genvägar