Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Det luktar tång

Thorins Trädgård























Gott-gotti-gott-gott-kompost


I veckan var vi på Muskö, källan till all näringsrik tång som hamnar i vår trädgård. Som den inbitna kompostälskare jag är samlade jag idogt in nattens insköljda tång.

Dock var det med viss skepsism jag hanterade tången, rädslan för små krabbdjur och andra levande ting, eller kanske någon död fisk, gjorde att jag tog stora plastpincetten till hjälp.

Allt hamnade därefter i vårt senaste tillskott - den nybyggda komposten med två fack. En för snabb förbränning, en för lite mer långsam sådan. (jag vill ha en flismaskin)

Det luktar hav och tång i vår kompost. Än så länge.

/Marit

Thorins Trädgård

19 kommentarer:

  1. Djupt imponerade av detta tilltag. Är det månne årets födelsedagspresent (och nu menar vi inte tången, utan det intrikata bygget)???

    SvaraRadera
  2. Nix, bara en liten del av det större projektet som jag inte har berättat om ännu... men jag fick två honungsrosor vid namn Helena. De kommer att sätta rejäl prägel och doft på den delen av trädgården.

    Marit

    SvaraRadera
  3. Eller hur, men oturligt nog saknas en liten del då materialet tog slut. Men, det kommer ju fler helger... :D

    SvaraRadera
  4. Snygg kompost, hoppas den kommer att funka bra. Alla honungsrosor är helenaerosor, undrar vilken sort du fått, eller kanske två olika?

    SvaraRadera
  5. Vilket rejält kompostbygge! Tång har jag haft på sparrisen, men låter bra att lägga den på komposten.
    ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  6. Det har du ju helt rätt i, jag har fått hybrida och jag tror att båda två är av samma sort.

    Marit

    SvaraRadera
  7. (Jag vill också ha en flismaskin......) Imponerande kompost.... (skulle också vilja ha en sådan..)

    Ha en bra vecka!
    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Mmhmm, en kompost. Jag har funderat på en... länge...
    Mamma har varit på mig och gnatat också. Man borde ju...
    Men mycket vill ju ha mer, vill man då sedan ha en sån där flismaskin också?

    Inlägget nedan om gökungen låter bekant. Man väntar och väntar på det som stod på växten man köpte och så.... vad i ... så kommer en annan färg. Surprise, liksom. Kul, men ändå inte.

    SvaraRadera
  9. Härligt!! Jag har själv släpat hem otroliga mängder tång i regnvattenstunnor under de senaste åren, den blandar jag med gräsklipp och ja bli inte avundsjuk nu, men med flis. (Jag köpte en flismaskin på superrea på våren:)) Min komposthög har vuxit till enorma proportioner och jag står och vänder om i högen med jämna mellanrum. Nu äntligen har jag fått högen att "brinna"!
    Jättesnygga kompostramar ni byggt!

    SvaraRadera
  10. Åh vad imponerad jag är av alla duktiga komposterare;) Måste själv ta tag i den biten. Fast det har jag sagt i flera år nu.Skärpning på gång här. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  11. ...vilket tjusigt kompostbygge!Jag är vederbörligen imponerad!!
    Tångkompost lär ju vara bland det bästa som finns, men......jag har också lärt mig att man inte får hämta sådan var som helst utan markägarens tillstånd.Och här på Gotland använder tydligen bönderna tången själva.
    Vi har vår "vilda kompost" i skogen mitt emot tomten.
    Du undrade om den vita vallmon på min blogg, men tyvärr har jag inget namn på den!
    Susie

    SvaraRadera
  12. Snygg kompost! Åååå, jag måste verkligen ta tag i våran här hemma så att det blir någon nytta av den någon gång. Det där var ju ett fin fin exemplar att visa upp för sambon(som får bygga);)
    Himla praktisk!
    Supefin och inspirerande blogg du har, verkligen fina bilder:)) Och tack för din kommentar hos mig:)

    SvaraRadera
  13. Jag lånar mina föräldrars flistugg och den är kalas. Nu har de bestämt sig för ett utbyte. Jag har mycket sly att "tugga" och de vill ha strö till stigen i sitt woodland. Ett bra byte, tycker jag. Då slipper jag få drivor av slytugg här på tomten.
    En ny kompost på en lämplig plats står på sommarens önskelista.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Den där komposten ser ju finfin ut! Hav och tång kan ju lukta gott... så länge det inte är sur tång förstås!
    Kul att du gillade mina bilder. Ibland lyckas jag:-D
    Sommarhälsningar
    Liv

    SvaraRadera
  15. Oj vilken imponerade kompost! Tång luktar ju även lite sommar och det kan vi behöva nu:) Väntar fortfarande på sol och värme och härliga trädgårdsdagar. Är tyvärr mycket jobb just nu och två veckor kvar till semster, men sen....
    Ha det gott! Jenny

    SvaraRadera
  16. Kompost, vad skulle vi trädgårdsälskare göra utan? Att den ser fin ut som din, det är ett stort extra plus, kommer att klä dina helenor :)

    SvaraRadera
  17. Miss Sophie28 juli, 2010

    Snygg kompost! Den ser mycket stadigare ut än min :) Är ni hemma ... vi har ju inte gjort någon trädgårdsrunda?!! Jag sitter och njuter av att delar av min gräsmatta på landet har grävts av en upp medan jag varit i finska skärgården och njutit av en naturtomt (som var her perfekt som den var...mycket konstigt :)) Snart blir det planteringsfest i under hösten - Min Sissinghurst hörna är på gång!!!!! :)
    Kramar
    Sofie Thorin

    SvaraRadera
  18. Jag har funderat på att plocka med mig lite tång hem. Det är mycket mineraler i det. Var dock lite orolig för saltet. Hört något om att man måste skölja den först...? Det verkade krångligt. Jag får behålla mina långsamma komposter med mycket ogräs. Odlar squash på den ena... Kan man fortfarande kalla det kompost då?
    /Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera

Genvägar