Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Rosenflockel eller Fläckflockel - det är frågan...

Ester och jag var brydda, hur ser man skillnad på Eupatorium purpureum 'Rosenflockel' och Eupatorium maculatum 'Fläckflockel'?

Sylvia Svensson på Odla.nu har beskrivit dem så här:
Eupatorium purpureum: De långa, smala bladen är kranställda med 4 eller 6 blad i varje krans. Även bladen är dekorativa, de är friskt gröna och sågtandade.

Däremot är E. maculatum, särskilt sorten 'Atropurpureum' mycket användbar där man vill ha vinröda blommor som är något lägre än rosenflockeln. Blomställningen är glesare och sirligare och växten blir upp till halvannan meter hög.


Till vänster syns Rosenflockel, höger Fläckflockel. Det är i alla fall vad vi tror.




Ovan: Rosenflockel
Nedan: Fläckflockel


Någon som har stenkoll på detta??

/Marit, ovis novis

5 kommentarer:

  1. Näpp har tyvärr ingen kolla alls på den skillnaden.
    Vilken fin bild i frostens tecken i förra inlägget.
    Trevlig helg Marie:)

    SvaraRadera
  2. Ingen koll här heller. Det finns tydligen även en låg och en hög sort...
    Tack för den fina kommentaren ang. headerbilden! Det värmde:))

    SvaraRadera
  3. Har svårt att skilja dem åt. Har en själv, tror det är fläckflockel.

    SvaraRadera
  4. Fläckflockel ska ha en något fläckig stam/stjälk, har jag fått lära mig. Precis som på dina bilder. Men det är inte alltid det syns så bra....
    Det låg en tidning här när jag kom hem från England. Den ska jag ha med i sängen ikväll - jag ser fram mot trevlig och intressant läsning. Tack för vinsten!
    /Helen

    SvaraRadera
  5. Intressant, tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än HelenJ och vilken sqush du har!!!

    Tänk att få den så stor! innan det fryser.

    MB
    Gillar din sida och länkar på min trädgårdsblogg.

    SvaraRadera

Genvägar