Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Bäst och sämst på trädgårdsmässan






























Yep. Nu är det klart, året besök på trädgårdsmässan.
Let the Gardening Season begin!

Här kommer topplistan och bottenlistan - hejdlöst blandat!

Allra-bäst-och-roligast: Jag och Niklas träffade på Ester. Fråga hur lång tid det tog innan vi började prata bajs...

Mest-sympatisk:
Himmelstalundsgymnasiets monter med Katsurabebisar, supertrevlig dam i montern!

Mest-waste-of-space:
Wij Trädgårdars stora, men innehållslösa monter. År efter år.

Mest-osäkra-satsningen:
Jag har köpt en växt jag gått och längtat efter, Sanguinaria canadense - Multiplex. Men jag har redan misslyckats en gång med en icke-fylld sådan...och här står jag med en växt för 275 kronor som jag verkligen, verkligen vill ska överleva. Eva på Odlarglädje är dock hoppfull.

Mest-praktiskt:
Hasselfors funktionella växthus för rimlig summa. Redskapsbod och växthus i ett. Vill ha. Inlägg med bilder kommer imorgon. Likaså om mina plantinköp.

Mest-trist:
Att jag inte hittade Annika på mässan. Jag höll verkligen utkik för att säga hej och gratulera till frimärket. Kolla på Eva och Annika när de är med på SVT.

Mest-onödigt: Alla dessa skrikande försäljare som kör med "Och så slänger jag in några extra lökar också". (Special Prize - only for you).

Bäst-på-mässan: De små montrarna med lite unika växter. Skynda att fynda och hoppa helt över galet skrikande försäljare vid stora montrar.

Mer om mässan kommer imorgon... det har ju handlats en del.

/Marit


























För er som inte var där men ändå vill få en bild av idéträdgårdarna. Se stockholmsmässans egen film.


21 kommentarer:

  1. Hoho, hear hear! Vi som inte var där gottar oss åt ditt dissande av Wij och Ulf Nordfjell. Kanske taskigt när man inte sett med egna ögon, men Wij Trädgårdar var väl ungefär livets största trädgårdsbesvikelse och inför hr Nordfjells Chelsea-utställning, som stod i Gbg i somras, kände vi oss bara... korkade...

    Eva på Odlarglädjen har säkert rätt - vi har haft god framgång med hennes plantor :-)

    Ganska avis är vi ändå på folks INKÖP. Möh. Men vi laddar inför en majresa till Västkusten då vi ska ta igen förlorade shoppingpoäng med råge.

    SvaraRadera
  2. Jag tog precis bort det där med Ulf, han förtjänar inte riktigt att bli helt dissad. Men Wij... definitivt kvar på listan.

    Eva har jag stort förtroende för! Och hoppas på att hon har rätt förstås.

    Marit

    SvaraRadera
  3. Och mina inköp, jag är så galet glad :D

    SvaraRadera
  4. Roligt att få rapporter från trädgårdsmässan, särskilt för lilla jag som inte kan vara där i år.
    Synd att jag missade det där om Nordfjell? ;) Lite roligt att jag faktiskt idag la ut en bild från Wij Trädgårdar på min blogg idag. =)

    Lycka till med din nya (och dyra) växt!

    SvaraRadera
  5. Jag tror säkert att Wij Trädgårdar är cool att besöka, men deras monter är ganska meningslös.

    Vi får väl se hur det går med mina kära lilla växt... måste leta efter en bra plats där den kan få lagom mycket skugga och fukt.

    Marit

    SvaraRadera
  6. Härligt att det var en lyckad mässa och väl värd lite av dina semesterdagar. :-)
    Synd att du inte sprang på Pia som också var där.

    By the way så lånade jag din dator idag - du lär märka det när du loggar in på måndag. ;-)

    SvaraRadera
  7. Härligt att läsa känns nästan som man varit där, minns ju lite av hysterin hos vissa försäljare.. de små udda sakerna som jag bara älskade.. Lycka till med lilla växten.. får kolla vad det är du köpt för jag känner inte igen namnet.. Ha en härlig helg..MOa

    SvaraRadera
  8. Kul med olika rapporter från mässan, olika upplevelser. Jag gillar Wij trädgårdar jättemycket, kanske för att det är så annorlunda där. Ser fram emot ditt nästa inlägg!

    SvaraRadera
  9. ...så många ni är som är där.....lite avis just nu ;)

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att läsa om synpunkter från andra besökare! Vet du jag skriver under på SAMTLIGA PUNKTER!

    SvaraRadera
  11. Härligt med trädgårdsmässa, skulle jag också velat vara på.
    Hoppas att du får en bra helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Lite avis, på att man inte kom iväg. Har tittat lite på forumträffen från AoT, och så skulle man ju försökt träffat Annika...
    I morgon skall jag iallafall på rosföreläsning av Lisa Sommelius, från Flora Linnea, och äventuellt till Ulriksdal i Kivik på julrosfestival på söndag...
    Ha en bra helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Åh Marit, så tråkigt att vi missade varandra...!

    Jag tyckte det var jätteroligt att träffa alla de bloggare som jag gjort nu de senaste tre(!)dagarna... Ester sa att du var där vid Annikas o Evas föredrag i fredags, och jag trodde jdu skulle dyka upp nånstansifrån... Nåja, det får bli fler gånger.

    Superbra inlägg, håller med! Vad tänkte Wij på? Jag tyckte inte heller att Tage Anderssons var nåt att ha. Jag gick runt grisarna o undrade var utställningen höll hus...

    SvaraRadera
  14. Hej Marit!
    Du tillhör också godbitarna från mitt mässbesök! Kändes lite som att träffa gamla go'a vännner, även om vi inte setts förut. Hoppas det blir fler gånger - och mera skitprat, förstås! Lycka till med blodörten. Dör den får du hämta en ny hos mig.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  15. Då missade vi varandra idag :-) Fast jag vet ju i och för sig inte hur du ser ut :-).

    Jag är nöjd med dagen. 4rosor och 10penseer blev dagens fynd... orkade inte med alla lökförsäljare och pelagoner blir det för mycket av.

    Jag tyckrt idé trädgårdarna är för små, fula och inte alls inspirerande. Det är för trångt, för mycket människor för att jag skall kunna granskade det ordentligt.

    /nina

    SvaraRadera
  16. Det blev inget inlägg om mina inköp igår för Telia hade problem med nätet då jag skulle sätta fart. OCH NU SKINER SOLEN... :D TJOHOOOOO!

    Jag sätter upp bloggskylten: Tillfälligt stängt på grund av solsken. Vi återkommer mot kvällen.

    Marit, soldyrkande...

    SvaraRadera
  17. Sämst var nog att du inte hittade oss.
    Jag hade verkligen uppskattat att få se dig.
    Tack för din tanke hoppas vi ses en annan gång.
    Jag hade liksom lite att stå i..
    Nästa år skall jag inte ha några förpliktelser hoppas jag...
    Kram och tack för den fina tanken
    Annika

    SvaraRadera
  18. Men visst ska du lyckas med blodörten!! Hos mig förökar den sig villigt fast jag inte varit särskilt snäll mot den. Flyttades från grymmaste lera till min skuggkulle. Där är det relativt surt och jag lägger på hästskit varje år. Så det går.

    SvaraRadera
  19. Kanon, det låter suveränt. Jag fick höra att den också kan tappa bladen i stort sett helt och hållet, stämmer det?

    SvaraRadera
  20. Först växer bladen sig ganska stora och sedan vissnar den relativt tidigt. En typisk vårväxt.

    SvaraRadera

Genvägar