Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Upphittad!



Att komma hem till trädgården i juli efter en resa...
  • Sniglarna har haft det bra och käkat funkia
  • Rådjursbocken har haft kli mellan hornen. Nu har vårt nyinköpta pilträd hål i stammen.
  • Ogräset har fått glädjespatt och växt ohämmat
  • Pionerna har blommat över. Jag missade dem.
  • Rabatterna svämmar över. Nu är det läge att skriva skyltar så att jag kommer ihåg vad som finns var...

... och till sist, den franska Vallmon är upphittad. Det ogräsliknande bladverk som svärmor och jag lät vara kvar i betonglådorna i köksträdgården visade sig vara ljuslila VALLMO. Denna känner jag igen. Det är den som vi tog frön ifrån när vi körde efter GPS:en och letade efter området/byn/vad som helst, med namnet Thorin i Frankrike. Efter en kvart på en liten stig som kallades väg, hamnade vi på ett fält med korta orangefärgade Vallmo samt (nu när jag kommer ihåg) lite större lilafärgade Vallmo. Det var alltså i grönsakslådan jag hade planterat dem. Det är jobbigt att Vallmo blommar året efter plantering.





Inte så snyggt bladverk, flera av dem har jag ryckt bort i lådan för att jag trott att det varit ogräs. Tur att jag sparade några.

/Marit, vallmosamlare...

3 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren...
    Har märkt att min trädgård lever sitt eget liv.
    Växter poppar upp där man minst anar.
    Trevligt med överraskningar.
    Din överraskning är dessutom vacker.
    Ann.

    SvaraRadera
  2. En trädgårdsälskares vedermödor. Trots alla motgångar kämpar vi ivrigt på - för det är ändå värt det, eller hur! Man blir alltid så förgrymmad på rådjuren som alltid tycks välja att klia hornen på de mest värdefulla träden eller buskarna. /Ruben

    SvaraRadera
  3. Var inte ledsen för pionerna det kommer nya nästa år igen. ogräs ja det har jag fast att jag inte varit borta.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Genvägar