Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Thorins Trädgård på landet: Klassisk växelbruksform



Blogginlägg från Sofie - Thorins Trädgård på landet

Här har vi grävt upp ytterligare en del av gräsmattan för att skapa mer plats för mina grönsaker.

Fyra lådor som förut var staplade två om två har nu tagit en klassisk växelbruksform med fyra lådor.

Vi ska nog köpa till några lådor och göra dem högre till nästa år. Nu är formen i fas symmetriskt med det växthus som en dag kommer få plats längs med planket bakom lådorna.











Efter en vacka har redan rädisorna kommit upp. I år blir det Squash, Minipumpa, ruccola, bladsallat, rädisor, morot, spenat, mangold, rödlök och gullök och rödbetor...glömde jag något?

Sedan blir det en helt ny örtträdgård mot altanen. Det blir en kulle där örterna kan placeras efter hur mycket sol de gillar. Vi har också bäddat för potatisodling som snart kommer få en jordgubbsbädd brevid sig. Ser sååååå fram emot att se allt frodas!

Potatisen:
Cherie - En fransk liten rackare som ska vara fast och tidig till vänster
Labelle - ska tydligen vara en fast sort men sen.


/Sofie, potatisodlare

7 kommentarer:

  1. Marit:
    Vr trädgård ligger i zon 3, vilket är lite annorlunda från innan när vi bodde i Skåne. Då kunde vi typ odla allt, men nu märker man skillnad helt klart. Det är itne allt som trivs här helt enkelt.

    Vid armeringsnätet har vi planterat två New Dawn med lavendel och daggkåpa - väldigt traditionellt ;) men vackert. Rabattens andra sida är inte klar än, utan full med ogräs bl.a. Vi börjar få bukt med det, så vi får väl se vad som hamnar där...

    /M

    SvaraRadera
  2. Så härligt det ser ut med allt fint du gjort i trädgården. Ja nu går det undan i rabatterna det verklligen gror så man ser det.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  3. Hallå M. (M från James Bond eller hur?)

    Jag vill gärna se fler bilder från den delen i rabatten, låter väldigt fint med lavendel och daggkåpor.

    Vi hörs!

    ------------------------------

    Hallå Marie, jag konstaterade att det är kul nu när jag flyttat om lite och styrt upp i de rabatter som finns. Det är kul att se växterna i nya kombinationer och äntligen, äntligen så kommer flera av mina pioner att för första gången få blommor. En av dem med knoppar är 'Maxima Festiva' och den köpte jag i år.

    /Marit

    SvaraRadera
  4. Jag går just i köksträdgårdstankar så detta inlägg var inspirerande! Har två pallkragar med bär (smultron, jordgubbar,blåbär, hallon) och tänkte utöka med några till nästa år och försöka mig på grönsaker. Det är så roligt att odla själv och så snyggt och prydligt när man avgränsar och gör ett riktigt köksland med pallkragar! Me like!
    ha det gott! jenny

    SvaraRadera
  5. Jag kan nog lova att det blir fler bilder när det börjar växa lite mer :). Jag hoppas iallafall på att allt hinner ta sig i år och växa till sig. Allting är rätt nyplanterat, och jag har en förmåga att flytta runt saker, men jag ska ge dem en chans nu ;).

    Kram M (självklart från James Bond! ... näe inte riktigt ;))

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny, jag blev så glad att höra att jag kunnat inspirerat med lite pallkragar. Känns som en välbeprövad metod sen Granngården började sälja dem till hyffsade priser. Nu har jag ju råkat köpa några broccoli plantor så det blev en liten pallkrage till och det blev mycket bra balans med örtkullen. Det som är roligast för mig är att vårt lilla torp nu har en köksträdgård över huvudtaget. Torpet hade en stor potatisodling på sin tid men har länge stått utan köksträdgård. Nu är den omplacerad för att vara så nära huset som möjligt - annars använder man den inte riktigt lika flitigt. Skulle jag vilja flytta den igen så är ju pallkragarna flyttbara. Ska sätta upp fler bilder snart. Nu har lite mer kommit upp! Lycka till med köksträdgårdsplanerna! Sofie

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Genvägar