Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Julen 2002 blev vi med hus...

Kajsa - Thorins Trädgård Mångatan: Julen 2002 blev vi med hus. Ett alldeles nytt hus där ingen hade bott förut.Vad vi inte förstod då var att vi också hade blivit med trädgård. En alldeles ny trädgård där ingen hade gått förut.

Trädgården bestod av sten, lera och en alldeles fantastisk slänt ner mot skogen. Eftersom jag då var helt ”rudis” på trädgård vid den tidpunkten tackar jag min lyckliga ängel att vi sparade slänten ner mot skogen. Där det visade sig växa blåsippor, vitsippor, liljekonvalj, smultron, ormbunkar, ljung, blåbär och lingon.Våra grannar schaktade snabbt igen sin slänter och anlade gräsmattor. Stackars dem, brukar jag tänka, men de verkar tycka gräsmatta är det snyggaste som finns.

De första åren blev det mycket med insidan av huset hela övervåningen skulle byggas och jag skulle ha vitmålad pärlspont i hela taket i alla rum. Vad jag målade och på radion lyssnade jag på ”Clownen luktar bensin” tack Sveriges Radio för det. Då hade inte webbradion slagit igenom och ”podderiet” låg i sin linda.

Sedan byggdes det ett stort trädäck och en vacker pergola kom till, vårt första rum. Pergolan är inklädd med en japansk träddödare, inte för att den dödar något träd, men den växer kraftigt och vissa dagar satte vi riktmärken på hur mycket den hade vuxit, sådär som man gör med barnen.

På andra sidan pergolan har vi honungsros ”Lykkefund” och som insynsskydd och kommande tak blir det persikan ”Frost”. I år har vi räknat till 14 persikor och taket är på G. Tanken är att jag vid ålderns höst ska kunna sitta under och persikorna skall rasa rätt ner i munnen på mig.

Jag gick och velade mycket i trädgården för att förstå hur planen och strukturen skulle bli, spontanhandlade förstås och den inre bilden började ta form.

Kajsas pergola
Honungsrosen aktar sig noga för trädkramaren på andra sidan...

Köksträdgården
Nästa rum blev köksträdgården. Jag var helt klart inspirerad av de resor som vi hade gjort till Italien och den serie program som Gunnel Carlsson visade om trädgårdsentusiaster. Det var ett program om ett par som hade anlagt en köksträdgård som var helt fantastisk. Jag tror de kallade den för ”lilla Toscana”. Nåja, de ytorna hade inte vi, men kökslandet skulle ha raka linjer med ram runt och gå i klassisk stil. Innanför de raka linjerna fick de gärna vara lite vilt. Vi ville ha mer än funktion, det skulle bli snyggt!

Steg 1: Mäta ut område, lägga markduk och grus.
Steg 2: Mannen bygger (Det fanns inte färdiga lådor att köpa på den tiden) kökslådor och målar dem röda.
Steg 3: Jag fyller lådorna med koskit och jord. Börjar så fröer.
Steg 4: Vi gräver ut för ligusterramen, planterar.
Steg 5: Planterar hallon, rabarber, krusbär, vinbär och så vidare. Dessa planteringar har utvecklats under åren.
Steg 6: Mannen bygger en stor mur och i mitten planteras ett körsbärsträd, men det är en annan historia. (Bildbevis längre ner)

2006




2007

Vår



Sommar


Höst


Ramen: Vintergrön liguster
Insynsskydd mot grannar: Hallonhäck
Ingång: Två vinbärsbuskar på stam
Buskar: Krusbär, Rabarer och ett äppelträd (Lobo) som vi ”stryper”. Det skall spaljeras runt ena hörnet.
Innehåll: De klassiska - sallad, morötter, mangold, koriander, ettåriga blommor, jordgubbar m.m.

2009




Förra året byggde mannen en ingång till trädgården och i år blev ingången en fulländad pergola. På pergolan växer en bångstyrig björnbär och på sikt ska det bli druvor, är tanken.

På ingången klättrar två rosor ”New Dawn”.Nästa steg är att bygga en arbetsbänk under pergolan. Det står ett gammalt utebord där nu, men det rasar ihop när som helst.

Thorins Trädgård

I år har jag köpt ett litet apelsinträd som står i mitten av kökslandet. Trädet behöver någonstans att bo över vintern och mina tankar har redan tagit form för nästa projekt, orangeriet…

/Kajsa

5 kommentarer:

  1. Men du vilken förvanling, helt underbar pergola!!! Du har verkligen lärt känna din trädgård väl o fått en bra känsla för den.

    SvaraRadera
  2. Persikor i Enköping !! Låter gott. Så kul att du visar trädgården :) Många komplimanger från mig til dig för din köksträdgård, den är klädlig, om man kan använda det ordet på grönsaksland,..

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa och mycket, mycket snyggt! Gratulerar till valet av persikan Frost - den är helt underbar, tålig, snabbväxande och ger massor av frukt - så drömmen om mogna persikor som rasar direkt in i munnen är nog inte långt borta!

    SvaraRadera
  4. Wow, vilket inlägg i 1-2-3 debatten ;) Underbara foton och kul att se mer bilder från din trädgård jag hinner ju bara dit då och då... här hemma gräver jag om villaslänten som domineras av Paradisbusken.... ska komma i håg att ta foton... kram Sofie

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentaren:) Vilken fin sida du har och jättefina växter och blommor!

    SvaraRadera

Genvägar