Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Attackerad!

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård sjukdomar larver
Dagens ord: Äckligt!

Imorse när maken och jag skulle åka iväg i morgondimman mot jobbet, upptäckte vi på vägen ut till bilen att Bollpilens grenar såg lite kala ut. Hmm, tidig höst? Färgerna överensstämde i alla fall med hösten.

Dock blev vi varse att det var ett så kallat oväntat besök, och vi som inte hade någon Gevalia hemma... (läs insektsgift av valfri sort).

Lösning: Ovan ser ni vad jag fick vår kära tonårsdotter att plocka ihop i en burk. Är man hemma tidigt så får man helt enkelt göra en insats. Att man dessutom inte tvekar att hålla i megastora kackerlackor vid visningar på Skansens terrarium borgar ju för att man åker på uppdrag som detta.

Jag har nu tillbringat en dryg halvtimme med att googla på larver/steklar men inte hittat någon passande. Dock har jag sett så mycket äckligt att jag ryser bara jag skriver detta.

MEN, källan till all kunskap (alla fall i detta fall) finns ju på Naturhistoriska så jag har skickat den fantastiska "gruppbilden" till "fråga biologen" via ett formulär på deras sajt. Underbar tjänst. Underbar kunskapsbank (tänker på Bert som kom till skänkte visdom angående rovfjärilen tidigare).

Med tanke på hur de placerar sig är det inte tack vare sin glupska hunger som de snabbt länsar ett träd på löv, även om de är ena hungriga stackare... (läs plågoandar). Bladet nedan lyfte jag ner utan att en enda bebislarv släppte taget. Stadiga små rackare (läs glupska monster).

Storlekarna varierade från riktigt små till uppemot närmare två centimeter, eller var det en meter...

Nu måste jag nog gå och duscha... det kliar på hela kroppen.

/Marit

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård sjukdomar larver


Thorins Trädgård sjukdomar larver

15 kommentarer:

  1. Det skulle annars kanske inte vara så dumt med en Rolf som tog hand om trädgårdens överflöd!
    Det här kan ju i och för sig vara larver till en av sveriges allra vackraste fjärilar, man vet aldrig. Men flera godingar hittar du på denna sida:
    http://svenskafjarilar.blogspot.com/2009/01/xxx.html
    Kanske hittar du just din larv! Lycka till!!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Nix, ingen av dem. Men jag lärde mig något när jag surfade runt på Naturhistoriska, nämligen att när larverna gör så här http://www.nrm.se/images/18.1cc5d231001a53217f8000361/symphytalarv-1.jpg är det deras alarmställning.

    /Marit

    SvaraRadera
  3. blä så äckligt!!! Mitt uppstammade krusbär är helt kaläten av några små gröna larver. Jag upptäckte dem för sent. De har även ätit på både min new dawn, awakeining och shropshire lass. Jag plockar och plockar, inge kul alls.

    /nina

    SvaraRadera
  4. Superäckligt! Jag har blad kvar på pilarna tack vare att vi upptäckte dem så tidigt. MEN, det finns överlevare...

    Marit

    SvaraRadera
  5. Marit: Ringblomman kommer från Berlin. Norpade några fröer i en plantering där man gav sig vinn om att odla sorter som fanns på 1700-talet, tror jag det var. De har något mindre blomma än blomman hos den vanliga ringblomman. Kommer ihåg att de var bruna, men inte att de var invikta i topparna. Har googlat som en dåre, men hittar inget liknande. Ska jag spara några fröer till dig?
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Marit: Nejdu, Rolf trivs nog bäst där han är. Det finns mycket gott där, och alkoholhalten såväl som tillgången verkar också betydligt högre där uppe!!! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Håller helt med dig Ruben, jag är nöjd så länge han stannar där eller reser långt bort!

    Och med tanke på den gången i min ungdoms dagar då jag blev jagad av Rolfs släktingar när jag körde moppe på en gudsförgäten väg på landet, har jag en mindre positiv syn på Rolfs släkte.

    Marit

    SvaraRadera
  8. Äckligt så det håller... men sista fotot är ju stiligt :)

    SvaraRadera
  9. Helt rätt Mia, har man ett funkishus ska man ha funktionella träd. Allra helst sådana utan blad så att man slipper kratta när höstvindarna sveper runt i trädgården :D

    Marit

    SvaraRadera
  10. Ja det såg ju olycksbådande ut, men ni tycks ha tagit det konstruktivt och fått till jättefina bilder av invasionen. Tack för er kommentar förresten!

    SvaraRadera
  11. Men uhhh vad äckligt. Det kryper i hela mig känns det som... undra vad det kan vara för rackare. Här hade jag för ett tag sedan invasion av små gröna larver som bara på ett par dagar kalåt min alpklematis. Efter insamling och bekämpning är klematisen nu på gång igen och jag andas ut för denna gång... puh...

    SvaraRadera
  12. Ja Äckligt var ordet fy vad det kryllade av dem.
    Hoppas ni hittar *botet* mot monstren och du det känns som om dom vore 1 meter.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Fina bilder på äckliga larver. De känns som det kryper på kroppen när man ser alla dessa.
    Passar på att tacka för vinsten mkt läsvärd och fin tidskrift.
    Tycker att det är fint att de har gjort tidningen på matt papper och inte högglansigt som det brukar kunna vara annars. Bilderna fick verkligen visa upp sej utan hjälp av ngt blänkande papper.

    SvaraRadera
  14. Usch va vidrigt!
    Kom att tänka på en jul på Torpet för några år sedan. Hade tagit in ett rejält knippe tallris i en stor urna, fina gamla trädekorationer upphängda i riset. Ser i ögonvrån en kväll att hela riset liksom böljar i takt, hela riset fullt av äckliga larver som såg ut som tallbarren, alla vända åt samma håll som om dom laddade för en samlad attack mot mig! Riset åkte ut genom fönstret så fort det bara gick, med träfigurer och allt....fy attan!

    SvaraRadera

Genvägar