Thorins TrädgårdKlicka här för att komma till startsidan för Thorins Trädgård Om Thorins Trädgårdar Maila mig Dagens bild Kolla på Sara och Theas foton Från ax till limpa Snygga kombinationer Marits favoriter Klicka här för att komma till startsidan

Köp och släng!





























Köpt på mässan
En sådan liten kasse med växter, så stort hål i plånboken!

Resultatet efter mässan blev fyra underbara, söta katsurasticklingar á la 10 kronor styck (varav en som jag fick av damen i montern). Det är en trevlig summa att betala för underbara träd. Och jag har inget emot att vänta på dem.

Dessutom köpte jag en blå Bergsvallmo, en söt liten Tusensköna och lite fröpåsar. (och som om jag inte har tillräckligt många frösådder på gång redan...).

Men mina större inköp handlade om något annat. Dels hade jag gått och suktat efter en Sanguinaria Canadensis 'Multiplex', dels brukar det alltid halka ner en och annan pion i korgen på trädgårdsmässan.

I år motstod jag pionförsäljarna tills jag hittade den enkla anemonliknade pionen 'Chocolate Soldier'. Otroligt snygg. Langade fram 400 kronor direkt och packade ner pionen. Sedan letade jag upp Odlarglädje där Eva hade en Blodört som väntade på mig. 275 kronor för den lilla, lilla växten, vars "kusin", den icke så fyllda, har blivit brutalt misshandlad av mig tidigare och numera inte vågar sticka upp sina blad.

Har jag då skött den nya växten bättre? Jag kan bara säga att jag i min oerhörda iver att behandla den nya välformade 'kusinen' lite bättre har låtit denne stå ute lite då och då, för att sakta vänja sig vid sin nya omgivning innan utplanteringen. Men vad gör jag? Jo, jag glömmer att lyfta in henne igår. Jag riktigt hör henne ropa (likt Sigrid i Beppes godnattstund) "Färdig, jag är färdig nu". Idag när jag kom hem hittade jag henne stående på bordet utomhus. Den lilla ynkliga blomman hade tappat flera kronblad men bladen är fortfarande hoppfulla. Det var nog ingen fara, intalar jag mig.

När jag sedan börjar samla bilderna för att lägga ut på bloggen slår det mig att jag inte har någon bild på pionen. Men... var är pionen? I mitt minne så låg den i en påse i köket. Och nu fanns det inga påsar i köket. Var hamnar påsar om de inte ligger i köket? Jo, i soptunnan.

Ibland är jag så glad över att vi bara har tömning varannan vecka. Annars hade vår chokladsoldat bara fått visa framfötterna en kort stund innan den skulle ha blivit bränd på sopstationen. Mina grannar har däremot fått se mig visa hur fint jag kan söka igenom gamla sopor.

Nu väntar jag bara på att få se hur det går med den lilla försynta fröken från Eskilstuna. Jag tror att jag döper henne till Snövit. Snövita kinder med blodröda läppar. Hoppas att jag inte har givit henne det giftiga äpplet bara... jag har så få prinsar på vita hingstar att tillgå ifall det behövs en livsgivande kyss.

Marit, som lever ett väldigt spännande liv...







Bäst och sämst på trädgårdsmässan






























Yep. Nu är det klart, året besök på trädgårdsmässan.
Let the Gardening Season begin!

Här kommer topplistan och bottenlistan - hejdlöst blandat!

Allra-bäst-och-roligast: Jag och Niklas träffade på Ester. Fråga hur lång tid det tog innan vi började prata bajs...

Mest-sympatisk:
Himmelstalundsgymnasiets monter med Katsurabebisar, supertrevlig dam i montern!

Mest-waste-of-space:
Wij Trädgårdars stora, men innehållslösa monter. År efter år.

Mest-osäkra-satsningen:
Jag har köpt en växt jag gått och längtat efter, Sanguinaria canadense - Multiplex. Men jag har redan misslyckats en gång med en icke-fylld sådan...och här står jag med en växt för 275 kronor som jag verkligen, verkligen vill ska överleva. Eva på Odlarglädje är dock hoppfull.

Mest-praktiskt:
Hasselfors funktionella växthus för rimlig summa. Redskapsbod och växthus i ett. Vill ha. Inlägg med bilder kommer imorgon. Likaså om mina plantinköp.

Mest-trist:
Att jag inte hittade Annika på mässan. Jag höll verkligen utkik för att säga hej och gratulera till frimärket. Kolla på Eva och Annika när de är med på SVT.

Mest-onödigt: Alla dessa skrikande försäljare som kör med "Och så slänger jag in några extra lökar också". (Special Prize - only for you).

Bäst-på-mässan: De små montrarna med lite unika växter. Skynda att fynda och hoppa helt över galet skrikande försäljare vid stora montrar.

Mer om mässan kommer imorgon... det har ju handlats en del.

/Marit


























För er som inte var där men ändå vill få en bild av idéträdgårdarna. Se stockholmsmässans egen film.


Damage Control



























Kluvet!
Jipppie - snön smälter - suck...
Igår när solen för andra helgen i rad gjorde sitt yttersta för att bekämpa snömängderna som samlats på tomten kunde man för första gången på länge se vad som döljer sig under de vita massorna. (...idag snöar det igen...)
Efter en snabb runda kunde jag konstatera följande: En knoppande kvist av på vår fina Rhododendron hybr cataw. grandiflora har brytits av och en av stjärnmagnolians kvistar hängde desperat kvar på stammen.

När jag insett vidden av solens härjningar på snömassorna började jag fundera på hur fru Edith och herr Cunningham kunde må. Det slog mig att jag inte hade sett detta strävsamma par på väldigt länge.

När jag, med snö upp till låren, sakta närmade mig deras hem kunde jag konstatera att trots Edits magnifika längd, så var det bara herr Cunninghamns lugg som syntes ovanför snön. Det bådade inte gott.

Med tanke på hur insnöade de var och mängden snö, skulle kanske en Sankt Bernard vara på sin plats. Han skulle ha fått gräva och jag skulle insupa den obligatoriska och symboliska hjälpdrycken som levereras i en kagge runt halsen. Men så var inte fallet under gårdagen. Med vanliga trädgårdshandskar (våga vägra vinter) grävde jag likt en hund (men mer försiktigt) fram det stackars insnöade paret. Och likt en hunsad och tilltufsad fröken, reste sig vår lilla (långa) Edith sig ur snömassorna.

Det fanns dock inga likheter med den beskrivning som Hortogreen skickade med Edith..."En ny och mycket härdig, vintergrön magnolia! De vintergröna bladen är stora, gröna och glansiga med brun undersida." Brun var ordet sa Bull...

Men vad kan man förvänta sig efter att ha blivit kuvad av Kung Bore själv, månader i sträck? Vi får väl se om de bruna bladen ersätts av nya gröna blad. Herr Cunningham kanske får se sig efter en ny maka i vår.

/Marit


Vitt vin och sommarklänning?

























Är tillbaks igen, orkar inte vänta längre. Nytt trädgårdsår som kan ge mig en gnutta livsglädje tillbaka!

I Skåne är snön borta och enligt Gunnel har hennes snödroppar tittat fram, men jag bor i Uppland och vi har minst 1 meter till snödropparna. Om det blir en liten gnutta varmare tänker jag gräva fram snödropparna, vill gärna tro att de vill fram, upp och visa sig i solljuset. De heter ju faktiskt SNÖ-droppar.

Jag köpte lyxig jord att gräva i och lukta på. Varför inte hälla ut hela påsen och bada i jorden? Där, i lyxjorden, ska jag så zucchini, purjolök, basilika, tomater och chili. Till mitt planerade så-event ska jag dricka vitt franskt vin, klä mig i sommarklänning, lyssna på ”Shout out Louds” och drömma mig bort en stund.

/Kajsa, Thorins Trädgård Mångatan






Kvällsvisset!































Vad ska jag säga? Jag älskar vissna tulpaner!

/Marit

I´s all so green...

Thorins Trädgård - trädgårdsbloggJag ser ljuset.

/Marit,

Dagens uppgifter

Dagens uppgifter: Skotta fram en skön plats på verandan, koka kaffe, gå ut i solen och läs Allt om Trädgård - Först ut.

/Marit

Vakande herre

Victory!
Stolt som en tupp står han där, vår snabbast växande kronärtskocka. Han växer så snabbt att jorden knappt hinner att ramla av. Han tittar ut på snömassorna och tackar sin lyckliga stjärna för att han står i det varma köksfönstret.

Rådjuret utanför tittar längtande in.

Våren känns onekligen närmare med herr Kronärta vakande i fönstret.

Bästa växtinspirationen hittar ni dock här!!!




Återvinning

Årets trend heter återvinning. Köp kläder på Myrornas, leta detaljer till trädgården på loppmarknader, återanvänd allt.

Vår soffa har dock sett sin sista rumpa. Efter att ena armstödet helt gav upp när de två tonårsdöttrarna fick för sig att använda soffan som studsmatta, var vi tvungna att köpa en ny. Och den levererades väl inpackad. Mycket väl inpackad.

Under sopsorteringen kom jag på att plasten blir perfekt till betonglådorna som vi har i köksträdgården. På våren blir jag ofta lite för ivrig när solen värmer vilket sedan leder till att mina frösådder blir utplanterade i lådorna lite för tidigt. I år ska jag använda plasten som extra isolering vid kyliga nätter.

Återvinning. Helt rätt under våren.

/Marit

Saker man inte vill se...

Thorins Trädgård
I serien saker man inte vill se...

...så kommer vi till dessa bestämda spår i snön. Rådjurspår med siktet inställt på valnötsknopparna.

Med andan i halsen sprang jag ner till trädet och kollade. Knopparna hade blivit ratade. Men spåren visar att han varit där och kollat läget. Dags att täcka ordentligt.

/Marit, vars träd fått en andra chans till tillväxt med knoppar...


Trädgårdsbloggen Thorins Trädgård

Kristallklart

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Tonårstid väl spenderad - del två

Det kan tyckas vara få till antalet (de väl spenderade tonårstimmarna) om man tittar på rubriken. Men på denna blogg hamnar endast trädgårdsrelaterade aktiviteter, och ur en tonårings perspektiv har trädgården inte riktigt samma lockelse som PS3 eller chattar.

Men plötsligt händer det.

Thea, tonårsdotter två, greppade kameran och gick in i närkamp med snöhögarna.

Underbart.

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Snorkallt...

Häromdagen var det gruvligt kallt. Kallt så att flimmerhåren i näsan blev till små isbeklädda tappar som klingade i huvudet. (typ).

Då vill man inte vara ute.

Nötskrikan och hackspetten var så stelfrusna på morgonen att de satt stilla på trädet i över en halvtimme, utan att ens äta något. Det var bara för kallt.

Men nu stundar varmare tider.

Längtar.

/Marit, som surfar runt på trädgårdsbloggar och handelsträdgårdar...

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård

Sofies topplista 2009

Trädgårdsbloggen Thorins Trädgård

Sofies topplista 2009

1. Zeta Trädgårds rosutbud - Har aldrig köpt så många rosor samtidigt i så fräsch form. Leonardo, Crystal Palace, Pascali och Bonica
2. Buxbomplantor sex-pack 3 för 2 på Plantagen. Helt galet billigt och direkt effekt på min rosenträdgårds inramning - Buxbomlyx
3. Ny blixt till min kamera så jag kan ta ännu mer vackra blomsterfoton även i skugga!
4. Delning! Två helt nya rabatter billigt, effektivt och exklusivt med en enorm Hosta (moderplanta), en gammal doftpion och en trogen Kärleksört.
5. Höstsilverax "Brunette" - Såååå nöjd att det nu finns två i min villaträdgård.
6. Gräsmattor som fungerar som stora canvasdukar. Man kan när helst gräva ut former och skapa nya rabatter... massor med plats kvar.
7. Gräva! Och helst få upp stora juveler såsom stenar ur lerjorden.
8. Sly - att göra egna slanstaket för att rama in Sofie's selection i rosträdgården
9. Murläggning! Renovera muren och vips när allt ogräs är borta kan man anlägga romatiska murrabatter..
10. Perukbuske i kombination med rosa Magnolia - så svart - så snygg!
/Sofie, Thorins Trädgård Landet

2009 listad!

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård

2009 - trädgårdsåret

Marits listor 2009

Top tre växtinköp
1. Carmencitarönnarna - kärlek vid första ögonkastet
2. Herr Stenström - en herre med karaktär
3. Herr Juglans - en krävande diva

Tre roligaste överraskningarna tack vare bloggeriet
Listan toppas självklart med alla nya trädgårdsentusiaster som jag lärt känna via bloggen. Tack för alla kommentarer och fina bloggar som jag fått chansen att besöka!!

1. Present bakom skylt vid lokala motionsspåret från årets hemligaste bloggare
2. Bidrag till riktigt växthus - grillvagnen har gjort sitt
3. Fröer via posten - tack Ruben och Jenny!

Tre roliga kommentarer 2009 (svårt val)
1. Riktigt svart, härligt bränd stallgödsel kan få mig att börja dregla - å plantornas vägnar...Då är man nog förlorad för alltid till de riktigt galnas skara. Haklapp på! Ester går loss på hästbajs...
2. Vafalls? Stenström trodde vi var en konfektionsfabrikör med vana att låta sy upp skjortor i tredje världen. Gör man pupuraplar nu också? Det finns visst ingen hejd på vad de flinka små barnarbetarna kan åstadkomma. Arboarkticum om purpuraplar...
3. Vitlök satte jag massor av förra året men inte en enda fanns kvar när våren kom..... Misstänker att det promenerar färdigkryddad hjortstek på Kinnekulle! Nina Västerplana om vitlöksodling...

/Marit, som måste sluta fundera på 2009 för tillfället och koncentrera sig på nuet! Nyårsmiddag ikväll... fler listor kommer dock snart...


Kajsas lista
Jag vill hylla Trädgårdsmannen på Mångatan...

1. Hans häck
2. Matar fåglarna året runt
3. Grinden, svart och syndig
4. Snigeljakt
5. Lillpergolan till Vinrankan
6. Ännu en stensättning
7. Armeringsjärn till kaprifolen
8. Alla grillkvällar
9. Antar alla projekt som jag vill ha!
10. Ömmar för kungsängsliljor, backsippor också mig J



/Kajsa

Piff och Puff





















































Piff och Puff was here...


I mitt "julhuvud" är alltid julgranarna så täta att man inte ser stammen. De har uppsträvande kvistar som orkar långa dygn med tunga dekorationer. De barrar knappt och luktar gott. Helt enkelt en typisk disneygran.

Ibland letar man dock förgäves. Dagarna före julafton står man där och sliter i de sista granarna. Ingen disneygran i sikte.

Och jag måste medge att jag kan bli julstressad. Men det handlar om några specifika områden. Julgran och julklappsinslagning. Julgranen ska helst vara supertät med väldigt kraftiga grenar. Det är inte lätt att hitta. Symmetrisk. Ännu svårare. Lagom till första advent börjar vi kolla efter den perfekta granen.

Julklapparna ska vi inte prata om. Där finns det inga gränser för hur kreativ jag kan vara när det gäller inslagningen. Och sådant tar tid. Och så ska det vara rim. Och det tar tid. Men det är ju galet roligt.

I år känner jag mig lugn trots att jag knappt har köpt några klappar ännu. Än mindre slagit in dem. Julgranen är på plats. Och Piff och Puff har godkänt den. Jag också. Jag ser inte stammen. Den doftar. Den är symmetrisk.

Igår kläddes granen. Barnen (de tonåringa döttrarna som helt plötsligt blir som barn igen) tar fram lådan med alla julgransdekorationer. Sedan börjar väljandet. Varannan gång plockar respektive dotter ut vilka två kulor som de vill hänga upp ur lådan. Efter en stund är bordet belamrat. "Det där är min hög". Så går det till. År efter år.

Jag älskar traditioner. Nya som gamla.

/Marit, julälskare

Plötsligt händer det...


Plötsligt händer det...
  1. Ett mail droppar in bland jobbmailen. Innehåll - länk till webbannons samt texten: Det här växthuset bidrar jag till som tack för hjälpen med min webbsida.

    Är det inte helt otroligt fantastiskt? Min mans moster Eva läser inslaget om grillvagnen (som under vintern får agera stand in för vinterförvaring av växter och frösådder) och kommer på den underbara idén att bidra till ett riktigt växthus. Och detta som tack för en liten insats när hon byggde sin webbplats.

    Så nu gör vi research. Glas eller plast? Var ska det stå? Storlek?

    Tips om vad man ska tänka på?

  2. Vi har en grävling i huset. Är det Rolf (Den försupne)? Frågan är, hur kom han in?

  3. Vårt gym ringer en fredagkväll i oktober när vi sitter framför datorn och myser med ett glas vin. Entusiastiskt övertygar de oss om att de ska boka in oss på ett boxpass. (Det låter som en bra idé, hör jag mig själv säga).

    Efter det passet tränar jag som en skogstokig (bra inför trädgårdssäsongen). Muskler av stål krävs för vårens lerjordsgrävning. Likaså kondition. Men vad hände i hjärnan egentligen? Hur kan man gå från ingenting till allting från en vecka till en annan? Och vad händer när trädgårdssäsongen startar igen?

    Jag tror det blir bra. Frisk luft, ljumma vindar och lagom solsken ska avnjutas i trädgården med spaden i högsta hugg och naglarna nedskavda till nagelbanden. Life as it should be. Och så på kvällen dokumentation på bloggen. Jag ser fram emot framtiden och gillar nuet. :D
/Marit, som längtar efter julhelgen...och våren...


Lyckligt lottad

Trädgårdsbloggen Thorins Trädgård
Solsken och ledighet
Idag är en bra dag. Solen skiner och fåglarna kvittrar och det är lördag. Inga förpliktelser förutom lite sopsortering. Tjoho! (glädjerop)

Det är också en extra bra dag för vitlöksplantering och pionfrösådd. Och vem har jag att tacka för möjligheten att få gräva lite i jorden i november månad, jo de kära Arboarkticumbloggarna. Tjohooo (ännu större glädjerop)

Som vinnare i deras "gissa-skyltens-ursprung" fick jag ett mail med anvisningar om var i Enköping jag kunde hitta vinsten. (Detta är bloggeri i sin renaste form, bara kontakt via cyberspace.)

Jag och dottern cyklade dit sent på kvällen och letade med ficklampa och där låg vinsten, tre olika vitlökar och fröer från Paeonia 'Potanini'. I LOVE IT! (Största glädjeropet)

Lånar en bild helt självsvådligt från Arboarkticum, klicka på bilden för att se den i större storlek.

Arboarticum: Fröplantor kan visst få alla möjliga färger - brunröda, roströda, gula eller blekrosa. Vår doftar ljuvligt, men det kan man visst inte vara säker på att avkomlingar gör. Det finns för övrigt de som hävdar att det inte finns gula P. potanini, men vår planta kommer från Hermann Krupke och honom litar vi benhårt på.





/Marit, som imorgon ska berätta om ännu en överraskning...

(Obs: Om ni någonsin hittar växter i förpackningar vid Gånstaspåret kan det faktiskt vara en leverans till Vintergatan.)

Tonårstid väl spenderad

Trädgårdsblogg Thorins Trädgård
Tapetvånda

Tonårsdotter Sara älskar att fotografera och manipulera med bilder. Nu funderar jag på att göra en tapet av ovanstående maskrosfoto. Vad tycker ni? En maskrosvariant har jag nog redan sett som tapet tidigare tror jag men den är snygg med den röda tonen.

På den suveräna sajten mrperswall.se kan man ladda upp sina personliga foton och räkna ut pris per rum, samt se en digitaliserad version av rummet. Hur kul som helst! Sara kanske har en framtidsbransch som leverantör av foton till fototapeter...

Marit, letandes bland Saras fotomappar

Rus...

Thorins Trädgård trädgårdsblogg
Hunger!

Ibland stresshoppar vi sent på fredageftermiddagen på ICA MAXI. Och med hungern som vår mest närvarande känsla verkar det som om våra armar jobbar på någon slags nödautomatik, utan någon som helst koppling till hjärnan.

Och med nödautomatiken inställd är de bästa planer dolda i något slags rus i huvudet. Vagnen fylls med den ena godsaken efter den andra. Ostar, läsk, lite glass och kanske lite mer ost. Men egentligen skulle vi bara köpa lite köttfärs till tacos.

Häromveckan skulle jag köpa benmjöl, för det är vad lökar gillar. Resolut tog jag bilen till närmaste växtaffär och upptäckte att de hade halva priset på rubbet. Då slog hungern till totalt. Ett träd, en skogsklematis (vet inte var den ska placeras), en orange Röllika, två olika silverax (nödplacerade).

Efter alla nödplaneringar är jag nu mätt och konstaterar eftertänksamt "Vad var det som hände?".

Men jag är också lycklig. Vårt (hungrigt) nyinköpta Rosenhagtorn Crataegus x Media 'Paul´s Scarlet' behövde inte nödplanteras. Det fanns en naturlig plats för vår senaste inneboende - Paul. Han är den som först möter besökarna och framåt våren då den rödrosa kalufsen börjar växa vilt ser jag fram emot att mötas av en färgklick varje dag jag kommer hem från jobbet.

Halva priset, det bästa priset.

Ja, lökarna fick sin beskärda del av benmjöl.

/Marit, mätt...

Genvägar